28 October 2011

Faham & Fokus..Mana Dulu?

Assalamu'alaikum~

Bumi Pekan Nanas basah sudah dek hujan rahmat di hari Jumaat...Alhamdulillah...Harap2 tak de la guruh-petir-kilat macam semalam..Seram lah bila tak henti2 berdentam dentum..Cukuplah semalam ca berselubung dalam selimut, tutup telinga ngan bantal..hehe..*fine, ca penakut... :P



Ok, balik pada topik..Antara FAHAM dan FOKUS, mana yang perlu dulu?? Haa~ pada student2 mesti biasa dengan 2 keyword ni...bila study dua2 nie mesti ada kan? Ca pon pernah jadi student..

Bagi ca bila kita study ni kita kena FOKUS dulu barulah kita akan FAHAM..Kalau tak fokus, time cikgu atau lecturer dok bebel kat depan korang sibuk main lastik kat belakang, dok tendang2 kerusi kawan , camana nak faham apa yang diajar..Lain la korang tu dah cukup genius-tahap-dewa..

Tu dalam dunia study..Tapi dalam dunia bisnes atau pekerjaan kita perlu FAHAM dulu baru kita boleh fokus buat sesuatu kerja tu.Kalau kita tak faham, kita buat keje pon sambil lewa..Main hentam kromo je.Kita kenalah belajar sikit2 pasal pekerjaan yang kita lakukan dulu.Betul tak? Tapi time diajar oleh orang berpengalaman, ha tu sama macam situasi dunia study la..



Time solat dan baca Al-Quran pula camane? Sebaik-baiknya kita kena faham dulu..Terutama bacaan2 dalam solat..Kita cuma faham maksud ayat2 dalam solat.Kita akan lebih fokus bila mulut membaca ayat dalam bahasa arab, tapi hati ingat akan maksudnya. Bukan ke solat yang khusyuk tu adalah yang kita perlukan..Khusyuk kan fokus... =) Begitu gak bila baca Quran...

Kesimpulannya antara FOKUS dan FAHAM, salah satu akan diutamakan dulu bergantung pada situasi... =)

10 comments:

  1. Yub btol3..tpi plajar skang lebih suke hafal dri faham..huhu..

    ReplyDelete
  2. @khairul akmal bin azman kay ni...ca tanya mne dtg dulu..bkn pilih..hihi

    ReplyDelete
  3. @khairul akmal bin azman kay ni...ca tanya mne dtg dulu..bkn pilih..hihi

    ReplyDelete
  4. @SpeakerSekolah : hihi..ca dulu pon ada gak mghafal..lg2 mse sekolah..sbb mmg xleh nk faham..kdg2 je la..

    ReplyDelete
  5. fokus lebih penting..bila dah fokus, tumpuan akan berada ditahap tertingg pahtu barula faham akan menguasai jiwanya..:)

    ReplyDelete
  6. @Syuxer: wah...mcm pkar motivasi la syuk..hihi..hidup sntiasa bermula dgn blaja..jd nk blaja mmg fokus dulu kn.. :)

    ReplyDelete
  7. kena fokus dulu la..baru kita akan faham...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...