25 October 2011

Murtabak Maggie

Assalamu'alaikum~

Disaat tekak mogok dengan ngada-ngadanya tak nak makan nasi, apa lagi pergi dapur buat murtabak maggie.Kemogokan tekak sering berlaku di petang2 hari la ye bila dah over waktu luch..Korang penah makan? Rasanya ramai dah tau..Ca tau pasal ni pon lepas bekas-bakal-mak mertua yang ajar..haha..Yang tak tau nak buat meh nak ajar resepi kanak2 ni..Sori sebab makanan ni KURANG SIHAT ye adik2...Nama pon murtabak maggie..Haruslah bahan utamanya.........

MAGGIE !

Ha, dapatkan la sepaket maggie untuk sorang  makan ye..Tak kisah la perisa apa sebab kita nak guna mee dia jer..Mee maggie tadi tu rebus la cam biasa keh..



Pastu ambil dua biji telur ayam menggantikan tepung sepertimana murtabak ori guna.Takmo tepung..Wat la ala2 telur dadar tu.Campur bawang sikit,ye sikit sebab ca anti bawang..Letak sekadar nak bagi rasa manis2 bawang tu.. Nak letak perencah kari tu pon boleh, tapi biasanya ca  letak sikit je..Dan garam secukup rasa.Kalau dah letak semua perencah kari tu asenye korang letak garam sikittttt je  sebab da masin..



Bila maggieku sudah kembang *kata Alex* kita toskan..Then campurkan sebati dalam telur tadi....




Pe lagi letak la minyak atas kuali, jangan banyak sangat.Agak2 la..Tapi kalau nak sedap goreng guna majerin @ buteer.Ti lagi lembut murtabak ni.. Sila abaikan kuali leper saya yang agak kesian tu sebab dah kemek + pemegang da tanggal..huk3.


.
Bila da agak2 garing kedua2 belah nya, kasi angkat la ....Taraa~ da siap! Memang takde iras murtabak tapi iras telur dadar je.lalala~



Makan ngan sos la baru sedap....


Tapi jangan makan selalu keh.Tak elok untuk kesihatan. Ca baru baca satu artikel kat fb yang mengatakan mee segera ni ada salutan wax yang membuatkan mee ni tak melekat antara satu sama lain masa direbus tu.so, kita yang makan ni kena ambil masa dua hari sekurang2nya untuk membersihkan wax tu dalam sistem badan.Lepas dua tiga hari baru boleh korang makan maggie lagi.Kalau tak, risiko nak dapat barah tu ada la ye...


17 comments:

  1. magie pun wat murtabak? marveles :)

    ReplyDelete
  2. shiema penah mkan sekali je waktu bulan ramadhan harituh -.-'

    ReplyDelete
  3. @shiema sufian : hehe..ok la tu da penah rasa..pasni wt sendiri lak.. :)

    ReplyDelete
  4. tadi nampak nama blog cik duyong kat blog BA, so, singgah sekejap...

    nak jemput datang pulak ke blog www.kisah-dan-kasih.blogspot.com. nak mintak komen jer...

    ReplyDelete
  5. best ni..lama dah xwat..kalau letak daging cincang pun kat dalam tu best gak:)

    ReplyDelete
  6. xpnh try murtabak megi ni. nk try r skg! cm sdp je. haha

    ReplyDelete
  7. @Faz Abas mekaseh kak faz...insyaALLAH ca akan menyusul.. =)

    ReplyDelete
  8. @KuNanGKuNanG : betul tu..boleh tambah apa2 yg kita nak..ca penah letak hotdog gak.. sedap2..hehe

    ReplyDelete
  9. haha. ingatkan ca nak buat maggie letak dalam tepung roti canai tu. :p


    mungkin boleh cuba nanti. hehe ;)

    ReplyDelete
  10. hee...sy pun pernah try buat sendiri murtabak maggi ni...da lama tak buat da...bahaya makan maggi ni...sesekali tu boleh la..heee~

    ReplyDelete
  11. kalau bilas dulu megi tu dengan air pns,buang wax dia lbh baik la kan,hehe...pas tu baru guna utk mkn2 n mask jd benda len

    ReplyDelete
  12. @Tasha mungkin boleh la kot buang sikit wax tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...