04 December 2011

Apa Ayat Pertama Terlintas Bila Terjaga Dari Tidur?

Assalamu'alaikum ..


Wah..datang rajin ca taip entry pagi2.. Disaat ibu ayam memimpin tangan anak-anaknya untuk mengais pagi untuk breakfast. Si bapak ayam pandang dari jauh je sebab semput berkokok-kokok subuh tadi tapi tak ramai jugak bangun solat subuh.. " Yang, tapau kan abang cacing gred A ke, jagung barang singget dua balik kang ye..jaga anak2..baik2 melintas tu.. " Pesan si bapak ayam..

Hamek kaw! Buku cerita darjah 1 keluar pagi2 ni. Saja nak menghepikan diri ye dak? Pagi2 kenalah ceria. :) Sebelum dok hepi2kan diri, meh nak tanya sikit. Apa ayat pertama yang terlintas kat mulut @ hati korang bila terjaga je dari tidur?? Tak kisah la pagi tadi ke, pagi semalam ke, pagi semalam punya semalam ke, pagi semalam punya semalam punya semalam ke....Ha,apa dia??




Ni contoh2 ayat yang mungkin terlintas kat hati @ mulut kita semua  :

  • Halamakkkk!  Dah lambat ni nak pi kelas @ keje ! Mampus aku.....!

  • Hehehe..senangnya dalam hati..Hari ni dapat dating ngan inchik abang.. (terfikir2 nak pakai baju apa)

  • Isk3..aku kena lupakan jugak pasal semalam..Aku kena lupaka dia!  T___T *putus cinta* 

  • Aduhai malasnya nak bangun..nak kena kemas rumah, masak..huh~

  • Allah~ terlepas lagi subuh aku! :(
  • Wah! bestnya mimpi tadi ! Hihihi


[Klik Untuk Join]


Ha, tu contoh je la. Ada yang terkena batang idung tak? Kat atas ni semuanya pernah terlintas sepanjang hidup ca. Tipu la tak pernah. Ca bukan baik mana pon. Tapi sebenarnya ayat terbaik dan paling baik yang HARUS terlintas seusai je kita jaga dari tidur ialah ...

" Alhamdulillah~"




Sebab? Sebab kita masih diberikan kesempatan oleh ALLAH untuk hidup masa tu. Cuba kita tak bangun2?? Sebab tu sebelum tidur, mengucap dulu, baca doa, dan maafkan orang lain. Jangan terlalu sibuk memikirkan duniawi sangat. Setakat nak ucap alhamdulillah pon berat..Adat macam kita meminjam sesuatu barang , kena ucap terima kasih kan? Camtu gak la kita dengan ALLAH.. :)

Kita cuba amalkan sama2 keh! ^^


* misi pagi ni : nak cari Jibam... :'(

27 comments:

  1. insyallah..ucaplah alhamdulilah selalu...harap2 jmpelah jibam tu nanti...kesian tuan die niey...

    ReplyDelete
  2. 'malasnye nak bgn...': tu la ayat sy tiap kali bgn pg..he3
    mmg pmls btl...

    ReplyDelete
  3. hehe..bagus..nice ca.sepatutnya mmg kena ckp alhamdulillah.

    pasni insyaAllah nk amalkan..bukan susah pon kn..

    ReplyDelete
  4. Ayat aq pulak ca " nak makan lauk ape la ari ni" haha..moga jmpe jibam tu ye..aja aja fighting..XDD

    ReplyDelete
  5. @KuNanGKuNanG : hehe..ca pon sama jer..kdg2 mmg itu la yg rajin terkeluar dulu.hish..

    ReplyDelete
  6. ayat pertama keluar..."awal lagi ni...memekak pulak alarm phone ni.."

    lepas tu sambung tidur 5 minit kejap..baru bangun...haha~

    ReplyDelete
  7. ayat pertama bangun tido baca doa bangun tido dan selawat...;-)

    ReplyDelete
  8. hehehe.terima kasih atas peringatan (:

    ReplyDelete
  9. hamboi~ macam2 ayat terkeluar ye korang..hehe..

    ILA HonEyBuNNy : alhamdulillah~ :)

    littledolphin : sama2 dear~.:)

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah.. tanda syukur.. nice entry :) jmput lawat blog sy :)

    ReplyDelete
  11. Kalau hari sekolah mesti cakap, "malasnya nak pergi sekolah, dah lah homework belum siap!". Haha! :D Lepas nie nak cuba amalkan ucap "alhamdulillah". :)

    ReplyDelete
  12. محمد رازيق : insyaALLAH..nanti ca dtg..thanks.. :)


    Arol Mubin : haha..malas nak pergi skolah tu ca pon biasa dulu..tp keje umah siap la..hehe

    ReplyDelete
  13. ade lg!


    "alaaaaaaaaaaaaaa.... cepatnye pg"

    ReplyDelete
  14. Allah terlepas lagi sembahyang subuhku.. agagagaga....

    ReplyDelete
  15. hahaha..biasanya bgn berkejut."assalamualaikum..morning syg..". :P

    ReplyDelete
  16. cuba biasakan diri baca doa bagun tido. tapi, kalau dah terlupa, tak baca jugak. huhu =)

    ReplyDelete
  17. kalo ayat aku : adeih nk pg ke?huhu mlsnye nk g skolah =..=

    ReplyDelete
  18. @hafiz hafizol : hui~ yg ni mmg merisaukan..asyik lepas subuh..

    ReplyDelete
  19. @Abg Stalker : aduh..yg ni best..bila ca nak ucap kata2 tu pulak..ngee~ nak kawen!

    ReplyDelete
  20. "terlepas lagi subuh aku" slalu jadi mcm ni.. hmm

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...