06 June 2011

Camane Korang Bangun Tidur??

Assalamu'alaikum~

Sedapnya tidur time2 camnie...dengan suasana yang mendung2..sejuk2..sebab subuh2 tadi dah hujan..nak tarik selimut kang terlajak la sampai ke petang..bahaya-bahaya..apa lagi menyegarkan mata di depan lappy...idea banyak.tapi line bodben cap sipot eksiden ca nie macam 'mencemburui' jari jemri ca yang dok menari atas keyboard..huhu...

Rasanya kali nie ca nak usulkan topik "bangun tidur" la..hehe..Camana cara korang boleh terjaga bila dikejut orang lain untuk bangun? erk! berbelit2 jer ayat nie..huhu..

Korang nie kategori liat nak bangun atau senang bangun? Kalau ca alhamdulillah la.senang jer nak bangun bila orang kejut..Nak tau camane? Kita tengok dulu antara style kejut orang untuk bangun tidur keh.. :)

1) PANGGIL NAMA (tanpa disentuh)



Ada yang leh bangun dengan panggil nama jer tanpa sentuhan? Hehe...ca boleh kalau ca tak tidur mati..kalau tidur mati gara2 penat, panggil nama pon tak menyedar..Kalau korang macamnie, memang tabik spring la..

2) PANGGIL NAMA+SENTUHAN


Style yang nie kena sentuh mana2 bahagian tubuh kita dengan panggil nama sekali..macam sentuh bahu ke , kaki ker..telinga ker.. :)

Nie style ca..ca kena orang kejut dengan sentuhan dan panggil nama..tapi sekadar cuit sikit je ca da boleh angun...tak payah kasi gegar atau gelitik..pantang ca orang kejut camtu...bangun mesti ca jadi moody..huhu...

3) KENA KASI GEGAR
Ni biasa kalau korang yang liat nak bangun..memang kena kasi gegar! Kawn korang ke, parents korang kena gegar korang sampai korang terjaga...


Kalau adik ca, memang liat nauzubillah..setengah jam la kena panggil dia ulang2 baru bangun..pastu kena gegar dia..panggil pon bukan lembut2..memang kena kasi jerit sikit..ca memang tak suka kejut dia..c bukan penyabar sangat.mak ca yang penyabar tu la yang selalu kejut dia..ish! kesian la bini dia nanti..haha...

4) PICIT HIDUNG
Haaa~ agak2 ade tak korang yang liat nak bangun nie kena ada orang kejut korang dengan cara nie? Kena picit hidung? Ca penah buat laa..

Masa kat asrama sekolah teknik ca dulu..ada juga sorang kawan ca nie susah gila nak bangun..gegar bahu, gelitik kaki semua takde perasaan..nak tau cara ca kejut dia?? Ca tutup hidung dia, picit la idung dia..kan sush nak nafas, ti dia terjaga la..hehe..masa tu musim katun Anan-Anak Sidek..Ca penah tengok mak diorang kejut si Mizbun ke sapa entah dengan cara picit idung..last2 berhasil la kejut kawan ca tu..kesian gak kat dia...hehe...

5) BANTUAN JAM LOCENG @ ALARM HANDSET


Ada orang bangun kena ada jam loceng yang bingit yang amat baru boleh bangun..Tapi kalau guna alarm enset, hurmmm..mesti tak menyedar kan...cuba korang tukar alarm tu dengan bunyi Yasin ke, azan ke, insyaALLAH leh bangun..

Ca pon nak cari..sebab kadang2 bila sorang2 kat rumah, takde orang kejut,ca terlajak subuh sebab alarm enset tu tak leh membantu...ca kena ada orang kejut..kadang2 jer tersedar sebab vibrate enset yang dekat ngan telinga..huhu..

6) SIRAM DENGAN AIR SEBALDI

Hehe..nie ca selalu tengok kat drama2 tv jek..ada ke yang buat betul2 untuk kejut someone..eee~ habis la tilam bantal tu basah..dah la tebal..lain la tido kat lantai ke apa..huhu..tapi xmungkin sangat la kan cara nie..paling2 pon renjis air tak puas basahkan muka orang tu..hehe..

7) AZAN


Alhamdulillah la kalau kita mampu bangun bila terdengar azan..lagi2 masa solat subuh kan? Kalau masa tu bukan waktu solat pon, apa salahnya kejut orang dengan azan kat telinga dia..mesti terkejut orang tu...

Tu la antara style kejut orang angun tidur..ada yang guna cara lain? Korang bangun camana pulak? :)

10 comments:

  1. bangun tidur ila terniat. selagi belum terniat memang tak bangun, wahaaa.

    ReplyDelete
  2. huhu.. bile dengar azan memang terjaga, tapi xtau nape la liat nak bangun.... kena tunggu orang kejut baru leh angkat badan ni :(

    ReplyDelete
  3. klu kat rumah kg...sbb ada mak..maka cara 1..mak just panggi nama, boleh terbangun

    tapi kat k.l ni kena minta bantuan encik alarm hp...haha

    ReplyDelete
  4. @Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine tol tu..mana x nyer, kne hempap ngn setan..susah nk bangun subuh...

    ReplyDelete
  5. @man yusoef tu la..mesti ada something untuk kejut..nak bangun gitu jer tak reti la..huhu

    ReplyDelete
  6. hahah..kalau nak bagi senang..bagi bnyi cam hon kereta api..:p..konfirm heart attack kelas 4..hahaha..

    ReplyDelete
  7. bila dh betol2 cukup tido,aku bgun la ahahaha (^_^)

    ReplyDelete
  8. @Syuxer hahaha..mau trus pengsan dgr bunyi gitu..hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...