23 January 2012

CNY | Tak Putus Jari Pon?

Assalamu'alaikum..

Di pagi Chinese New Year (CNY)...

Pagi-pagi da meriah dengan bunyi mercun.Tempat ca ni walaupon kampung dan majoritinya melayu, tp ada jugak cina..Diorang ada sembahyang raya tak? Hehe..Ada la kot..Semalam pergi jalan-jalan dengan mak, nampak tokong dah dihias dengan tanglung-tanglung besarrrrr punya..

Korang perasan tak bila CNY takde pulak kes budak2 ke bapak2 budak putus-putus jari sebab main mercun? Takde kan?? Kenapa time raya kita (aidilfitri) , sebelum raya je dah ada budak putus jari.Beraya la kau atas katil hospital. CNY pon tak sah takde mercun kan..Kenapa ye? Adakah melayu TAK PANDAI main mercun? haiyoo..Buat malu jek..Atau budak-budak cina penakot?? Erk..Tak kan..

Ok cuba kita tengok pulak jenis mercun yang orang melayu suka main dengan orang cina main time raya..

Ni antara mercun febret budak-budak MELAYU suka main..

*************************



Ni pulak yang budak,bapak budak,mak budak CINA main time raya..

Boleh jadi JENIS mercun menjadi faktor risiko keputusan jari..*apehal cam pelik je ayat ni?* Ca rasa memang jarang atau takde langsung kaum cina main mercun padi yang kecik2 tu, mercun bola, mercun telur, mercun pop pop... :p Semua main mercun yang warna merah tu yg besar punya.Just gantung, then bakar.Tak pon, mercun yang kuar berdas-das tu..*bukan bunga api ke?* 

Nak kata melayu tak mampu beli mercun macam cina beli, tak patot kot hal bajet nak jadi isu..Sebab korang  sanggup je berhabis duit beli mercun kan..Bila dah putus jari, tak terbayar dek ooi harga jari yang putus tu dengan harga mercun !



* Nak beraya kat rumah sape ye..nak limau ! Nak makan kacang pandai.. :p

14 comments:

  1. Slamat taun bru cine ca..rndu nk main mercun..hehe

    ReplyDelete
  2. uit..men mercun..hehe...akak tak penah men pon..bunga api pon tak da

    ReplyDelete
  3. jari putus tu bgs...bg kesedaran...klo x putus..xde kesedaran sivik...skg byk kn kedai jual mercun..xde org report polis ker..ker polis pn skali order sana..

    follow u

    ReplyDelete
  4. Anda di tag...

    http://cikladybird90.blogspot.com/2012/01/jawab-jangan-tak-jawab.html

    ReplyDelete
  5. sbb teknologi bdk melayu xsmpai level cina lg kot..ekekeke..reti bakar mercun murah je..wakakakak

    ReplyDelete
  6. huhu memang tiap2 malam bunyi mercun sana sini cny nie..

    ReplyDelete
  7. arisha lebih suka main bunga api dari main mercun. banyak efek positif dan negatif bila main mercun lagi2 yang berbahaya. CNY di jakarta tahun ini sangat meriah. and how crowded the road with all chinese...:)

    ReplyDelete
  8. syok kot main mercun ni...tapi yg hairannya..bila CNY..takde pulak masuk berita...masuk surat khabar..jari putus la..apa la kan..bila raya kita je..mesti ada...tak sah kalau takde kan...

    ReplyDelete
  9. akak xsuke mercun..huuu..melayu nie banyak putus jari sbb advance telebih..xcukup yg dibeli..buat sendiri..terima lah padah..huuu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...