23 November 2011

Camane Nak Layan Tetamu?

Assalamu'alaikum~

TETAMU






Situasi 1 :

Member datang rumah ..

Tuan rumah : Ha, lu ! asyik2 muka lu .. Muak la gua !  Balik sana .. *sambil lap air liur basi*
Member : Sob3 ..  Sampai hati lu layan gua gini .  Kata sahabat selamanya .. Gua bosan la ..
Tuan rumah : Lu jangan nak poyo sangat la .. Gua nak tido .. Sok ke lusa ke tulat lu datang la balik ye . See ya!!


Situasi 2 :

Cik awek jiran sebelah datang rumah , nak jumpa si emak ...

Si Bujang  : Hehehe..jemput masuk la Lisa.. mak ada kat dalam tu ..(terkepit2 malu ngan cik awek sebab baru bangun tidur )
Lisa : Ok, mekaseh ..
Si Bujang : Sama2 .. Nak minum? nanti saya buatkan .
Lisa : Takpe2. Datang ni nak jumpa mak awak je ..
Si Bujang : *Tersenyum meleret* Ish...baru nak tunjuk skill pandai buat milo tabur..





Situasi 3 :

Member datang dan bermalam di rumah kita ..
Tuan rumah : Jom makan .. Nie je la yang ada .. * maggie*
Member : La, tak pe la.. Janji kenyang .. :)

Tuan rumah : Eh, kau tidur la atas katil aku ni . Tak pe, aku tidur bawah @ kat kusyen je keh ..
Member : Eh, tak pe ke? Ni kan katil ko. Tido je la atas..
Tuan rumah : Alaa, ko kan tetamu . Sekali sekala ..
Member : Thanks .. :)


Situasi 4 :

Member datang dan bermalam di rumah kita ..

Member : Erm..weh .. Aku tak tahan la tidur kena kipas . Boleh tak kalau aku slowkan sikit ? Lagipon aku senggugut ni . Makin sejuk makin sakit la.. * dahi dah berkerut2*
Tuan rumah : Alaa .. aku takleh la tidur takde kipas. Kat asrama pon aku buka camni .

Member capai selimut yang ada kat tepi katil . Tiba2 ..

Tuan rumah : *Rampas selimut* Eh, ni selimut mak aku . Takleh pakai .. *bagi selimut tu ke mak dia, buat dek, then tido*

Member tido dengan tak diberi selimut + kesakitan


===============================================================

Ok, kat atas tu ada beberapa contoh la camane seseorang tuan rumah yang kadang2 merangkap member sendiri melayan tetamu.. Mana yang elok, mana yang tak elok? Korang da besar, pandai2 la menilai . 

Bagi ca, mak da ajar dari kecik kot. Tetamu datang mak mesti buat air . Takde makanan yang banyak pon, biskut mayat pon diberinya . Tak tau biskut mayat? Biskut tawar tu . Huhu ..




Pastu kalau tetamu tu tidur kat rumah kita, layan sebaik mungkin . Buat diorang macam raja . Takde tempat nak tidur, kita bagi la tempat kita sementara kat diorang (macam kat situasi 3). Usaha untuk bagi diorang selesa .. Tetamu juga pembawa rezeki kepada kita . Jangan la layan macam orang tu tak wujud lak .. Cuba kita dilayan macam endah tak endah, pe kita rasa? Sakit hati kan? 

Ca pernah berada di situasi 4 dan memang tu situasi sebenar yang pernah berlaku . Sampai ca ambil tuala ca yang lembap buat selimut . Ca balik, citer kat mak . Mak cakap, " camtu la, tak semua orang akan buat apa yang kita buat .. " Memang terasa sangat ngan dia tu .. :(



* Papepon, kalau kita mahukan kebaikan, kita kena buat kebaikan jugak .. ^^,

15 comments:

  1. hai ca, lama xbg komen...bab tetamu ni, akak pun ada pglaman yg buat rasa serik nk g umh org tu lg...ape taknya, mcm tak ikhlas je layan kita...

    ReplyDelete
  2. tetamu dilarang masuk..hahaha..
    hmm..singgh yer..:)

    ReplyDelete
  3. jemput datang umah...hehe.. buat masa ni tak pernah lgi dapat layanan buruk..

    ReplyDelete
  4. situasi 3 rasanya paling ok..

    sepatutnya..bila tetamu datang rumah....kena la layan sebaik mungkin..:)

    ReplyDelete
  5. betul3!parents abg pun mcm tu jgk.dia kata klu tetamu dtg biar layan mcm raja.yela..tetamu tu rezeki sbnrnya. :) mn la tahu tuhan nk balas setimpal ke dgn layanan kita kn.bkn mengharap balasan.tp itu la adab yg baik.

    ReplyDelete
  6. eh, ade ke yg camtu ca? tak elok walaupun tetamu tu membe sendri, kena layan baik2..ye tak =)

    ReplyDelete
  7. @Abg Stalker : insyaALLAH kalo kita buat baik pd orang, orang akan buat baik pada kita..tp dlm kes ca, ca rasa masa dia datang ca da ckop layan dengan baik..tp ini ke balasan dia kat ca..sob3..sdey~

    ReplyDelete
  8. kalo nak di layan sbgai tetamu dgn baik,jadi kena la layan tetamu dgn baik gak hehehe (^_^)

    ReplyDelete
  9. @suha: betul tu..mak aku marah kalo aku xlayaan dengan baik..dah diajar buat tetamu mcm raja..

    ReplyDelete
  10. betul. tetamu tu bawa rezeki. tapi tu lah, tak semua orang reti nak layan tetamu elok2 ca. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...